Mic îndrumar pentru achiziția bicicletei de munte
Achiziția unei biciclete – Ce tip? Ce brand? Ce componente? Ce greutate și mărime? De unde?
Ce tip?
Nu avem pretenția că noi am inventat roata, deci vă spunem din start că în cele de mai jos veți găsi o compilație de informații ușor de găsit la un simplu search pe Google. Este absolut necesar să vă documentați, măcar sumar, înaintea achiziției unei biciclete.
Principalele tipuri de biciclete de munte (MTB) clasificate în funcție de disciplina sportivă la care sunt folosite:
- Fără suspensie: gravel, dirt, fat (cu roti supradimensionate)
- Cu suspensie față: gravel, trail, XC (cross-country), dirt
- Cu suspensie atât pe față cât și pe spate: trail, XC, enduro, downhill
Pentru activitățile pe care le vom face în taberele noastre cel mai bine se pretează o bicicletă de cross-country (XC) dar poate fi folosită fără probleme și o bicicletă de trail.
NU recomandăm participarea în taberele noastre de MTB cu biciclete de oraș, fat bike, biciclete BMX sau de dirt, gravel, enduro sau downhill.
Deasemenea, deoarece ne dorim ca participanții să învețe cât mai bine ce înseamnă acest sport și sportul în general, nu acceptăm participarea cu biciclete electrice.
Bicicleta de cross-country (XC) are următoarele caracteristici principale:
- este mai ușoară decăt majoritatea celorlalte tipuri de MTB-uri
- are o geometrie a cadrului adaptată atât pentru urcare cât și pentru coborâre
- are cel puțin suspensie față (uneori și suspensie spate) cu o cursă a suspensiei cuprinsă între 100 și 120 mm pentru a face față la teren denivelat
- sistemul de frânare este optim pentru coborâre (de obicei frâne hidraulice pe disc)
- sunt dotate cu angrenaje cu suficiente rapoarte de viteze astfel încât să facă față unor urcări abrupte (3 x 9, 3 x 10, 2 x 11, 1 x 11 sau 1 x 12)
- conform standardelor actuale sunt dotate cu roți cu diametrul de 27.5’ sau 29’ dar cele mai vechi, modelele mai ieftine sau cele pentru copii pot avea si roți de 26’ (inch).
Bicicleta de trail este un concept relativ nou care, datorită evoluției materialelor și a tehnologiei, oferă ciclistului o mai bună stabilitate pe coborâri, fără să sacrifice prea mult din ușurința urcării. Beneficiază de toate dotările unei biciclete de XC și, de obicei, are suspensie și pe față și pe spate, cu o cursă a suspensiei între 130 și 150 de mm. Prețul de pornire al unei asemenea biciclete este semnificativ mai mare decât al unei biciclete de XC deoarece este construită să înfrunte trasee mai tehnice și mai accidentate.
Ce brand?
Pentru a vă asigura că procurați o bicicletă de calitate vă recomandăm să cumpărați biciclete produse de branduri consacrate: Focus, Canyon, Trek, Specialized, Scott, Cube, Mondraker, Giant, Fuji, GT, YT-Industries, Cannondale, Kona, Felt, Orbea, Nukeproof, BMC, Vitus, Ibis, Commencal, Ghost, Rose, Merida (lista nu este exhaustivă).
Mai există și alți producători care oferă un raport bun calitate vs. preț dar nu la toate modelele, cele mai ieftine din gamă fiind de evitat: Sprint, Cross, Kross, Devron, B-Twin, Bulls, etc.
Există pe piață suficient de multe variante astfel încât să puteți evita branduri “de supermarket” precum DHS, X-Fact, Kreativ, Velors, Rich, TEC, Corelli, etc., alte biciclete fabricate „no name”, biciclete foarte vechi sau cele mai ieftine modele de la producători care se adresează maselor. Aceste biciclete, deși sunt denumite de vânzători “mountain bike” sunt construite cu materiale și cu piese ieftine care nu rezistă unor ture în afara șoselelor sau a parcurilor cu alei asfaltate și nu întrunesc specificațiile minime necesare pentru o bicicletă de munte. Ele prezintă reale riscuri de siguranță pentru cicliști și o fiabilitate redusă, de obicei stricându-se foarte repede.
Un buget MINIM pe care trebuie sa îl alocați unei biciclete noi, hard tail (doar cu suspensie față), de tip XC este de aproximativ 2000 – 2500 RON.
Ce componente?
Este deasemenea important să aruncăm o privire și la componentele cu care vin dotate aceste biciclete și să le corelăm cu prețul la care sunt vândute. O bicicletă bună de XC sau trail cu suspensie și pe față și pe spate are un preț de pornire de peste 1000 EUR. Pentru o bicicletă hard tail performantă prețurile încep de la 650 – 800 EUR. Prețul crește în funcție de performanța componentelor cu care bicicleta este dotată. Deci șansa să plătim doar câteva sute de lei pe o bicicletă cu componente de calitate, nouă sau chiar și second hand, este nulă. Mai ales pentru bicicletele full-suspension. Așadar orice ofertă sub prețul menționat presupune un rabat semnificativ de la calitate, deci risc de defecțiune și chiar de accidentare gravă atunci când rulăm în off-road.
Există câteva branduri cu renume în ceea ce privește calitatea componentelor pe care le fabrică și anume: Fox (suspensii, echipament de protecție), Rockshox (suspensii), SRAM (angrenaje, frâne, butuci), Shimano (angrenaje, frâne, butuci), DT Swiss (suspensii, butuci, roți), Magura (frâne), etc. La fel ca și la producătorii de biciclete, și pe piața componentelor există branduri care oferă prețuri mai scăzute decât ale brandurilor consecrate. Dacă avem buget limitat putem alege componente produse de: Suntour (suspensii, componente pentru angrenaje), Manitou (suspensii), Tektro (frâne). Aceste componente pot face față unor trasee montane ușoare fără să prezinte riscuri pentru siguranța cicliștilor.
Suspensiile – sunt componente cu un grad ridicat de complexitate și prin urmare necesită mentenanță iar prețul de achiziție se reflectă în calitatea produsului. În general orice model mai vechi sau mai nou de furcă sau șoc produs de Fox, Rockshox, Ohlins sau DT Swiss prezintă un nivel suficient de bun de calitate astfel încât să ofere confort sporit și siguranță maximă. Producătorul Suntour are o gamă de buget care, deși îndeplinește inițial standardele minime de funționalitate, are o fiabilitate redusă și oferă un confort minim. Modelele de furci Suntour XCT, XCR si XCM se regăsesc în general pe cele mai ieftine modele de biciclete de XC, oferă un confort minim și rezistă câteva sezoane dacă nu sunt abuzate. Manitou este un alt producător consacrat de suspensii și se află undeva între Suntour și brandurile de top în ceea ce privește calitatea.
Frânele – în cazul frânelor cel mai important este tipul de frână cu care este dotată bicicleta și nu neapărat brandul. O bicicletă de munte are nevoie de o forță de frânare suficient de mare și constantă astfel încât să ofere siguranță la coborârea unor pante mai abrupte. Prin urmare frânele pe disc, chiar dacă mecanice, sunt obligatorii. Deși utilizate în trecut și la concursuri, frânele pe saboți sunt o tehnologie depășită, forța de frânare a frânelor pe disc fiind net superioară. După cum am mai mentionat, SRAM, Shimano, Magura, Hayes sunt în top-ul brandurilor în ceea ce privește frânele, iar Tektro este un brand de buget ce oferă o calitate decentă. Pentru cei mai mici rideri (cei care încă folosesc biciclete cu roți de 24’) sunt acceptabile si frânele pe saboți deoarece greutatea lor este redusă și capacitatea de frânare este suficientă.
Angrenajele – Din acest punct de vedere este important ca bicicleta să aibă un raport de viteze adaptat la pantele mai abrupte. Un standard minim al zilelor noastre este 3 x 9, trei foi pe față cu 9 pinioane însă majoritatea producătorilor optează deja pentru simplitatea angrenajelor cu două foi sau chiar o singură foaie pe față, cu combinații de 2 x 10, 2 x 11, 1 x 11 sau 1 x 12. În cazul unor biciclete mai vechi sau la game de buget se mai pot întâlni angrenaje 3 x 7 sau 3 x 8 dar sunt din ce în ce mai rare și în general nu sunt recomandate pentru munte. La bicicletele cu roți de 24’ încă se mai folosesc angrenaje de tip 3 x 7 sau 3 x 8 însă așteptările de la cei mai mici sunt pe măsură, deci și traseele vor fi adaptate în așa fel încât urcările să nu fie foarte abrupte.
Un alt aspect important este calitatea schimbătoarelor astfel încât ele să ofere rapiditate la schimbare și fiabilitate. În general orice angrenaj cu schimbătoare dintr-o gama SRAM sau Shimano este suficient pentru traseele pe care copilul dvs. le va întâlni în taberele noastre.
Ce greutate și mărime?
Greutatea unei biciclete MTB de XC sau trail NU trebuie sa depășească 14,5 – 15 kg, mai ales când este vorba de bicicleta unui copil. De multe ori este necesar să împingem bicicletele sau chiar să le cărăm peste obstacole și este foarte important ca greutatea să fie cât mai mică.
Bicicleta trebuie să fie de mărimea potrivită altfel există riscul de accidentare. Dacă bicicleta este prea mare (pe principiul “Lasă că mai crește copilul și o să-i fie bună și peste câțiva ani.”) este greu de controlat și riscul de cădere este mare. Dacă bicicleta este prea mică (o are de la 8 ani și copilul are 12) efortul depus la urcare este mult mai mare deoarece șaua nu se poate ridica la un nivel optim pentru a pedala corect.
Toți producătorii serioși de biciclete au pe site-ul lor un tabel de mărimi raportate la înălțime astfel încât să existe niște repere la cumpărarea online. Totuși, noi recomandăm cumpărarea dintr-un magazin fizic, unde copilul poate proba bicicleta și un consultant de vânzări vă poate oferi toate informațiile necesare.
De unde?
Încercăm să venim în ajutorul dvs. cu câteva link-uri către magazine unde puteți gasi modele de biciclete pe care le considerăm potrivite pentru taberele noastre. Aceste link-uri sunt doar informative, ele pot expira, stocurile magazinelor se pot epuiza sau pur și simplu pot să nu se potrivească cerințelor sau bugetului dvs. La fel cum am menționat și mai sus, este recomandat să mergeți într-un magazin fizic unde copilul dvs. să probeze bicicleta pe care doriți să o achiziționați.
În general magazinele Decathlon oferă un raport calitate preț destul de bun, dar atenție, modelele de bază au dotări destul de slabe și o fiabilitate redusă în condiții de off-road. Puteți lua ca etalon modelul acesta.
Vă mai recomandăm și magazinele BikeXpert care ne sprijină cu o reducere de 10% la bicicletele de la brandul Cube: https://www.bikexpert.ro/biciclete/mountain-bike/
Reducerea este valabilă 30 de zile de la semnarea contractului pentru participarea la tabără. Pentru a beneficia de reducere, cei de la Bikexpert vă așteaptă cu această pagină printata (cu care faceți dovada că sunteți client Himalaya Travel în sezonul curent) la unul dintre magazinele BikeXpert.
Există o mulțime de alte magazine care au și magazin fizic în București și care au o gamă foarte variată de modele:
- https://www.bikexcs.ro/biciclete-mtb
- https://www.kerobike.ro/
- https://www.bikenature.ro/mountainbike-9/
- https://bikegeek.ro/4-mountain-bike
- https://www.veloteca.ro/catalog/biciclete-de-munte-166
- https://www.biciclop.eu/magazin-de-biciclete/biciclete-mtb.html
- https://www.mosionroata.ro/biciclete-mountainbike
- https://www.magazinuldebiciclete.ro/biciclete/biciclete-cross-country
- https://www.bikehouse.ro/biciclete/mountain-bike
- http://www.xtremeriders.ro/biciclete/hardtail
Dacă vă aflați în Brașov, cele mai mari magazine de biciclete sunt următoarele: